16.4.09

Air Kosong Berbual Kosong


Semalam saya dan teman-dalam-jenayah(partner-in-crime bukan kawan karib) telah melakukan satu eksperimen penting dengan air. Tujuannya ialah untuk membuktikan kebenaran teori air bertindakbalas dengan kata-kata samaada positif atau negatif.

Ringkaskan cerita; kami amik 2 gelas (cawan plastik) air yang dilabelkan dengan :( dan :)

Saya ditugaskan dengan :(

:(

Saya suka air. Cukup sukar untuk mengeluarkan kata-kata kesat dan maki hamun ke arah gelas tu. Permohonan untuk membuat pertukaran telah ditolak sebelum sempat membuka mulut. Ya, TDJ amat hebat mengesan benda-benda macam tu. Terpaksalah saya kuatkan semangat demi sains(atau spiritual, mungkin).

Saya pasti gelas :) telah mendapat kata-kata positif yang secukupnya dari TDJ yang cukup terkenal dengan kesabarannya melayan kerenah orang-orang yang berfikiran negatif. Kami masukkan gelas-gelas kami ke dalam peti ais dan masuk tido.


Keesokkan harinya;

Buka peti ais, jenguk gelas2 dan tangkap gambar. Berikut adalah hasil-hasilnya.


Apa yang telah saya lakukan?!! :(

Dapatkah anda lihat perbezaannya? :)

Bagi mereka yang kurang mahir dalam aspek visual (saya khuatir ada di kalangan kita yang macam tu, tapi jikalau ada sesat sorang dua kat sini), ais dalam gelas pertama mengandungi garisan-garisan tak sekata, berkecamuk, seolah-olah molekul-molekul air sebelum dipejalkan tak dapat duduk diam. Seperti kita sendiri bila kena marah, mesti bengang tak puas-hati kan? Mesti nak memberontak kan?

Tapi, gelas kedua yang menerima layanan istimewa dari TDJ mencerminkan rupa yang lebih tenang. Mungkin tiap-tiap molekul air mengambil tempat masing-masing dengan elok. Tak berebut tempat, tak hilang arah, jaga sedia. Kurang (mungkin tiada langsung) garisan-garisan seperti gelas sebelumnya. Telus, tulus, mulus. Agak ketara.

Kesimpulannya, tuan-tuan dan puan-puan ialah eksperimen ini wajar dilakukan sendiri di rumah. Seronok, macam zaman-zaman PEKA dulu! Haha..

Kita perlukan air untuk hidup. Tak perlu saya bersyarah mengenai kepentingan air. Kita memang pun digalakkan minum air zam zam, yasin dan sebagainya. Minum air yang suci dan tulen (fuuh.. spritzer). Badan manusia itu sendiri terdiri dari 70% air bukan? Satu persoalan ditimbulkan oleh penasihat eksperimen(PE) kami. PE kata bagaimana jika kita dapat membekukan manusia seperti eksperimen di atas? Haha.. Aiskrim manusia. Eeeee....

Memahami bahawa kebarangkalian air bertindakbalas dengan apa yang kita kata itu tinggi, jadi elok-eloklah kita bercakap sesama sendiri. Tak gunanya bertukar cas-cas negatif dan bertikam lidah bila rasa tak puas hati dengan orang tu. Dan yang paling penting, sentiasalah bercakap dengan diri sendiri dengan nada yang lembut dan intonasi yang mengasyikkan. Kalau bukan kita sendiri yang memujuk diri, siapa lagi yang reti?

Dah, dah.. saya kan ada.


P/S: Terima kasih geng yang sudah mendaftar untuk gig rahsia. Sedang berbincang dengan big bos. ;)

7 ulasan:

  1. sungguh teruja bila DIA telah menujukkan sesuatu dalam kajian ini..

    BalasPadam
  2. Ya ampun. Banyak sangat minum Spritzer budak ni.

    Aiskrim manusia... err. -_-"

    BalasPadam
  3. wah...
    nie berguna untuk sains ke?

    bagus la...

    BalasPadam
  4. Pernah gak dengar pasal ni. nicely done!

    BalasPadam
  5. ana.
    banyak sgt masa terluang inilah jadinya.
    ini.

    BalasPadam
  6. rOozu
    sungguh. ;)

    WRD
    sedap nak buat macamana?

    capulet360
    ye, ada masalah?

    Hariry Ariffin
    hehe.. saje je penuhi sifat ingin tahu

    fynn jamal
    stress buat keje, fynn.. kena la curi masa untuk iklan sket. ;p

    BalasPadam