22.5.09

KAMI (1982)

Baru habis tengok KAMI (DIN+TOOKOO) di TV2. Mungkin filem Malaysia yang paling saya gemari, antara sebabnya; Allahyarham Sudirman. Tak tahu kenapa, mata saya rasa panas, pipi saya basah, hidung tersumbat. Sebak. Dah lama saya tak dengar lagu Sudirman. Lupa.

Masa saya kecil, saya suka gila Sudirman. Kalau ada videoklipnya kuar kat TV, saya akan berangan yang kononnya saya "backup dancer"nya. Menari-nari bagai reti. Pelik... kenapa bila dah besar, diri keras dan kaku. Pokok pun lagi pandai bergoyang dari saya.

Saya membesar dengan lagu Sudirman. Bila hujan, saya nyanyi lagu "Hujan". Bila raya nak dekat, nyanyi lagu "Balik Kampung". Bila rasa emo semacam, keluarlah lagu "Merisik Khabar". Lagu-lagunya sungguh sedap di dengar. Beliau sebagai seorang artis tiada tandingannya menghidupkan lagu yang dibawa. Mungkin tak dapat dijelaskan dengan kata-kata, dengarkan dan rasa sendiri.

Saya mengaku, Sudirman merupakan antara sebab saya menghargai lagu dan senikata tempatan. Lagu-lagu melayu kita yang terdahulu cukup kaya dengan bahasa dan melodi yang mengasyikan, menggoda dan membelai. Para penulis lagu, baik komposer dan penulis lirik dululah yang memastikan nafas industri muzik kita tak pernah putus. Sehinggakan penyanyi-penyanyi tempatan seperti Allahyarham dapat menjiwai lagu-lagu tersebut dan menyampaikannya dengan penuh merdu.

Kombinasi berkat dari usaha penyanyi, komposer, penulis lirik, penggubah muzik, pemuzik, jurutera bunyi, penerbit, dan lain-lain inilah yang menjadikan sesuatu lagu itu berjiwa. Saya harus berterima kasih kepada mereka yang bertanggungjawab, membantu saya mengenal apa itu lagu dan irama, puisi dan senikata. Terlebih lagi yang telah pergi tapi masih bernyawa dalam lagu yang tercipta sesuai untuk dinyanyikan sekarang dan sampai bila-bila.

Al-Fatihah.

NOTA: Mummy kata masa saya baby dan kami balik kampung untuk raya, Allahyarham Sudir dukung saya dan berikan saya kucupan di dahi. Mungkin ini cinta pandang pertama?

11 ulasan:

  1. waa...miss ana penah kena kiss dgn Sudirman?
    jeles nye!!!

    BalasPadam
  2. Ana selalu kiss saya. Jangan jealous.

    BalasPadam
  3. Dapat berkat dari sudirman untuk jadik orang seni tu :)

    BalasPadam
  4. biela dan wani,
    jangan berebut.. ;p

    mrberett,
    Syukur Alhamdulillah.. ;)

    BalasPadam
  5. Salam from Delhi Sis Ana!

    I remembered that fine Aidilfitri, you were about Farzana's age. Allahyarham was wearing blue baju Melayu and blue songkok (his trademark). He indeed kissed you. I missed him also. Al-Fatihah

    BalasPadam
  6. sudirman mmg superb
    ;)

    BalasPadam
  7. kasehDANpercaya,

    bukan sedara. dulu arwah satu sekolah dengan mak saya. 'junior'nya. ;)

    gunx, bunga, ornella,

    tentu sekali!

    kak ita,
    i miss you. i wish i could remember.. :(

    BalasPadam